Ressam Ahmet Yeşil’in son dönem çalışmalarından oluşan “İz/ler” başlıklı yeni kişisel sergisi, 14 Aralık’ta Brieflyart Galeri’de açıldı. Sanatçının, her zaman olduğu gibi duygu potasında erittiği anıları, birikimleri, özlemleri, tutkuları, acıları, mutlulukları bir ahenk içinde tuvale yansıttığı çok katmanlı eserlerinin yer aldığı sergi, sanatseverlere görsel bir şölen vadediyor.Mürekkep Söyleşiler'de bu hafta ahmet yeşil ile yeni sergisi “İz/ler”i konuştuk.Serginizdeki eserlerde İz/ler temasını seçmenizin özel bir anlamı var mı? Bu tema sizin için neden önemli?Sanatçı sorduğu tüm soruların karşısında, yüzleşmeye başladığı andan sonra ortaya çıkan duygu ve düşüncelerinin yansıması olarak, yaşamın güncel ve yaşanmışlığı arasından ileriye doğru, izlerin sosyal, toplumsal, özel tüm duygu ve düşüncelerin sanat diliyle yanıtını aramaya başalar. Yanıt, imgenin doğurganlığını, izleyicinin kendi duygu ve düşüncelerinin karşılığı olarak kendine ait olanı çoğaltarak üretir. Bu duygu ve düşüncelerimin yansıması diyebilirim.Temayı izleyicinin eserle yüzleşmeye başladığı anda kurduğu, duyumsadığı, kendi dünyasında yaratığı imgeye bıraktım. Ben sadece yapıtın katmanları arasında yüzeye doğru yaratmaya çalıştığım derinliğin illüzyon etkisiyle izleyicinin duygu ve düşüncesini provoke ederek yüzleşmesini istedim.Sanatınızda izlerin ve anıların rolü hakkında düşündüklerinizi paylaşabilir misiniz?Edebiyatta iz genellikle hafıza, kayıp ve kimlik temalarını tanımlamak için tercih edilir. Ayrıca geleneksel anlam ve temsil kavramlarına meydan okumak için de kullanılabilir. Örneğin Jacques Derrida'nın çalışmalarında iz, varlık/yokluk, konuşma/yazı ve erkek/kadın gibi Batı düşüncesini geleneksel olarak yapılandıran ikili karşıtlıkların yapısını bozmak için bir metafor olarak kullanılır. Elbette bilinçaltının dışa vurumu diyebileceğimiz, yaşanmışlıkların, gerçekleştiremediğimiz kurgu ve düşüncelerin, bıraktığı etkinin, yüzeye çıkması sanat yapıtının plastik unsurlarından birine dönüşmesi yadsınamaz.Eserlerinizdeki çok katmanlı anlatımın, izleyiciler üzerindeki etkisiyle ilgili düşünceleriniz nelerdir?İlk bakışta sıradan gibi görünen malzemeleri ve izlenimleri, düşündürücü görsel deneyimlere dönüştürerek katmanlar arasından yüzeye doğru yüzleşme etkisi yatmaktadır. Kıvrımlı formlarla izleyicileri resimsel alanı keşfetmeye davet ederek eserin dikey/yatay düzensiz katmanları arasından yaratmaya çalıştığım illüzyon etkisi aracılığıyla duyguları uyandırmayı, iç gözlemi kışkırtmayı ve izleyicileri algının sınırlarını sorgulamaya teşvik etmeyi ve titreşimli uygulamalarla, resmin diğer alanlarıyla açık bir düalite oluşturarak, uzak ve yakın görüntü detayları ve simetri/asimetri uygulamalarla dinamik ve dikkat çekici etkiyi sağlayarak izleyiciyi provoke ederek yüzleşmeyi sağlamak.Sanatınızın izleyiciyle etkileşime geçmesi ve onlarda bıraktığı izlenimde aradığınız öğeler nelerdir?Bir önceki sorunuzun içinde yanıtını söylemeye çalıştım. Kısaca eklemem gerekirse, sanat eseriyle izleyici arasındaki görsel iletişim de izleyicinin soru sormaya başladığı anda eserle iletişim kurmaya başlamasıdır.Serginizdeki romantik ve melankolik unsurlar, eserlerinizdeki kayıplar ve özlemlerle nasıl bir bağlantı içinde?Eserin yaratığı ses dalgalarının geride bıraktığı izler, gerçekte onunla beraber izleyiciyi de kendi serüvenin içine sürükler. Bu izler yaratının ses dalgalarının zaman zaman duyamadığımız sormaya başladığımız anda duyduğumuz, gerçekte eserin bize hissettirdiği duygu ve düşüncelerimizle kurduğumuz, duyumsadığımız imgelerdir izler dediğimiz, izleyicinin kendi gerçeği üzerinden duyumsadığı imlerdir.Serginizde kullanılan renk paleti ve kompozisyonun, doğanın dönüşümünü nasıl yansıttığına dair bir perspektif sunabilir misiniz?Renk tutuculuğum yok, eserin duygu ve düşüncelerini teknik olarak en güçlü biçimde nasıl ifade edecekse en güçlü katkıyı sağlayacak renktir tercihim. İç dünyamın izlenimci dışavurumu da etkili.İz/ler serisinin sergilenme süreci ve mekânın seçimi hakkında bilgi verebilir misiniz?Bu sergimin hazırlığı iki yıl önce Miami Art Scope Fuarında “Sesler ve İzler” sergisinin sonrasında oluşmaya başladı. New York Metropolitan fuarı sergisi için hazırladığım bir sergiydi. Bazı sağlık sorunları ve başka nedenlerden dolayı o sergiler ötelendi.Ama çalışmalar devam ediyorken Brieflyart Galeri’nin Mersin’de açacağı Kültürel Aktarımlar konseptli bir karma sergiye katılmak için davet edildim. Galeri ve yöneticisi Baran Hanım bu serginin Brieflyart’ta açılması için yaptığı teklifle başladık. Galeri mekanını gördüm, mekanın fiziki durumu, yönetim tarzının profesyonelliği çok etkili oldu ve sonuç olarak sizlerle bu mekanda buluştuk.Eserlerinizde iz bırakan duyguları ve anıları nasıl seçiyorsunuz? Bu seçim süreci sizin sanatınızın merkezinde nasıl bir rol oynuyor?Okuyan, izleyen bizlerinde algıma süreci tümüyle içinde bulunduğumuz bilinç durumu; yani, özel, sosyal, toplumsal, siyasi, küresel, kültürel çatışma ve çelişkiler tarafından belirlenir. Dünyanın, yaşamın çelişkili, çatışmalı duruşu; bir yandan sanatçının yaratım sürecini etkilerken, diğer yandan da duygu ve düşüncelerini ifade etmek için kullandığı malzeme, üretim sürecini de tetikler.İz/ler sergisinin kapanışından sonra gelecek projeleriniz veya planlarınız var mı?Sanatta, sanatçıda ileriye dönük proje üretim bitmez. Evet, gelecek için proje ve yeni çalışmalar son serginin izleyiciyle buluştuğu anda başlamıştır diyebilirim. Son “İz (imgeler)” sergisinin izlerinden beslenerek, bir sonraki doğacak projeye dönüşecek.Yurtiçi ve yurtdışı birkaç anlaşma ve anlaşma aşamasında yeni sergi hazırlıkları için çalışmalar, görüşmelerim var. Olgunlaşıp kesin yer ve tarih belirlenince sizlerle paylaşacağım.Yeni sergi ve sanat ortamlarında buluşmak dileğiyle,Çok teşekkürler.
Röportaj
Yayınlanma: 09 Ocak 2024 - 19:30
Ahmet Yeşil: Sanatta, sanatçıda ileriye dönük proje üretim bitmez
Mürekkep Söyleşiler'de bu hafta Ahmet Yeşil ile yeni sergisi “İz/ler”i konuştuk.
Röportaj
09 Ocak 2024 - 19:30
İlginizi Çekebilir