Yusuf Çifci yazdı
18 Aralık’ta prömiyer yaparak seyirci ile buluşan Timsah Ateşi oyunu kapalı gişe olarak sahnelenmeye devam ediyor. Çolpan İlhan &Sadri Alışık Tiyatrosu ve Piu Entertainment’in ortak yapımcılığında sahneye konulan oyunda, Fianna rolüne Hazar Ergüçlü hayat verirken Funda Eryiğit Alannah rolüyle karşımıza çıkıyor. Oyunun yönetmen koltuğunda İBB Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni Mehmet Ergen oturuyor. İlk olarak 2019 yılında Edinburgh Fringe Tiyatro Festivali’nde sahnelenen oyunun yazarı ise son dönemde yazmış olduğu oyunlarla dikkat çeken ve aynı zamanda kendisi de bir oyuncu olan güzeller güzeli Meghan Tyler.
Timsah Ateşi, iki kardeşin yıllar sonra karşılaşması ve geçmişlerinden intikam alışlarını konu ediniyor. Oyunun konusu şöyle:
Kuzey İrlanda’da şiirin sayılacak bir evde çekirdek bir aile olan Fianna ve Alannah kardeşler ile anne-babadan oluşan bireyler yaşamaktadır. Anlatımlardan anladığımız kadarıyla anne oldukça modernken baba oldukça baskıcı, erkeklerin üstün olduğuna inanan, bir kadının salonda sigara içemeyecek kadar ‘edepli’ olduğunu düşünen, regl kelimesinin ‘ayıp’ olduğu için bir kadının asla kullanmaması gerektiğini savunan, İncil’i referans alıp kızlarını dindar olarak yetiştirmeye çalışan ve hepsinden acısı kızlarını taciz eden bir babadır. Bu baskıdan bunalan ve kendini her ne olursa olsun bu evden atmak isteyen Alannah, konakta yangın çıkarır; fakat o sırada evde olmaması gereken anne yangında hayatını kaybeder. Fianna ablasını korumak adına yangını üstlenir ve sekiz yıl hapis yatar. Sonrasında ise üç yıl boyunca İrlan’da Kurtuluş Örgütü’ne katılır. Yıllar sonra babasının öldüğünü düşünerek yıllarca yaşadığı eve geri döner ve aslında babasının ölmediğini öğrenir. İşte tam bu noktadan sonra kız kardeşler geçmişin bütün hesaplaşmasını yapar ve tehlikeli bir öç alma süreci başlar.
Etkileyici ve İşlevsel Dekor
Oyunun en ilgi çekici yanlarından bir tanesi oldukça işlevsel ve etkileyici bir şekilde Merve Yörük tarafından hazırlanan dekoru. Zorlu PSM’nin devası sahnesini boydan boya kaplayan dekor gerçeklik hissini son derece artırıyor. Dekor tasarımı konusunda oldukça yeni bir isim olan Merve Yörük, Timsah Ateşi’nde adeta ustalarla yarışmış. Dekordaki her bir detay büyük bir özenle hazırlanmış ve oyunun ruhuna uygun bir işlevsellikle bütün sahnelerin yerli yerine oturmasını sağlamış.
Ayrıca sembolik olarak değil de sürpriz bir şekilde karşımıza çıkıp oyunun adına yaraşır bir timsah maketi hazırlamak da son derece yerinde olmuş.
Peki ya Oyunculuklar?
Son yıllarda ana akım dizi oyuncuları tiyatroya göz kırpıyor, oldukça büyük tiyatro projelerinde yer alıyor ve üstelik ortaya çok da başarılı işler çıkıyor. Alan açıldığı zaman televizyondaki performansından kat be kat daha üstün performans sergileyen oyunculara şahit oluyoruz.
Oyun hakkında Mürekkep Haber’de de yayınlanan röportajdan izlediğim kadarıyla Timsah Ateşi, Hazar Ergüçlü’nün ilk; Funda Eryiğit’in ise ikinci tiyatro deneyimi. Ben açıkçası oyunculukların böylesi büyük bir prodüksiyona kıyasla sönük kaldığını düşünüyorum. Bir sinir anında bilindik yükselip alçalmalar, yapay tonlamalar, bütün oyuncuların kendi sınırlarında oynayıp bir bütün olamamaları, kullanılan argo kelime ve küfürlerin oyunculara bol gelmesi bir izleyici olarak bende bu duyguları uyandırdı. Tabii, bunda oyunun kara komedi olarak sunulup aslında pek de kara komedi olmaması ve mizah dozunun epey aşağılarda olması da etkili olmuş olabilir. Ayrıca Funda Eryiğit’in daha önce “Bir Başkadır” dizisinde depresyon sahnelerinin hakkını vermesinden dolayı yine depresyondaki bir kadın rolünü canlandırması, her ne kadar farklı bir tür de olsa oyuncu adına belki bir kısır döngünün başlangıcı olabilir.
Timsah Ateşi İzlenmeli mi?
Artısıyla eksisiyle diyebilirim ki timsah ateşi kesinlikle izlenilmeli. Dünya tiyatrolarına taş çıkaran prodüksiyonu ile oldukça iddialı bir yapım.
İyi seyirler.
18 Aralık’ta prömiyer yaparak seyirci ile buluşan Timsah Ateşi oyunu kapalı gişe olarak sahnelenmeye devam ediyor. Çolpan İlhan &Sadri Alışık Tiyatrosu ve Piu Entertainment’in ortak yapımcılığında sahneye konulan oyunda, Fianna rolüne Hazar Ergüçlü hayat verirken Funda Eryiğit Alannah rolüyle karşımıza çıkıyor. Oyunun yönetmen koltuğunda İBB Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni Mehmet Ergen oturuyor. İlk olarak 2019 yılında Edinburgh Fringe Tiyatro Festivali’nde sahnelenen oyunun yazarı ise son dönemde yazmış olduğu oyunlarla dikkat çeken ve aynı zamanda kendisi de bir oyuncu olan güzeller güzeli Meghan Tyler.
Timsah Ateşi, iki kardeşin yıllar sonra karşılaşması ve geçmişlerinden intikam alışlarını konu ediniyor. Oyunun konusu şöyle:
Kuzey İrlanda’da şiirin sayılacak bir evde çekirdek bir aile olan Fianna ve Alannah kardeşler ile anne-babadan oluşan bireyler yaşamaktadır. Anlatımlardan anladığımız kadarıyla anne oldukça modernken baba oldukça baskıcı, erkeklerin üstün olduğuna inanan, bir kadının salonda sigara içemeyecek kadar ‘edepli’ olduğunu düşünen, regl kelimesinin ‘ayıp’ olduğu için bir kadının asla kullanmaması gerektiğini savunan, İncil’i referans alıp kızlarını dindar olarak yetiştirmeye çalışan ve hepsinden acısı kızlarını taciz eden bir babadır. Bu baskıdan bunalan ve kendini her ne olursa olsun bu evden atmak isteyen Alannah, konakta yangın çıkarır; fakat o sırada evde olmaması gereken anne yangında hayatını kaybeder. Fianna ablasını korumak adına yangını üstlenir ve sekiz yıl hapis yatar. Sonrasında ise üç yıl boyunca İrlan’da Kurtuluş Örgütü’ne katılır. Yıllar sonra babasının öldüğünü düşünerek yıllarca yaşadığı eve geri döner ve aslında babasının ölmediğini öğrenir. İşte tam bu noktadan sonra kız kardeşler geçmişin bütün hesaplaşmasını yapar ve tehlikeli bir öç alma süreci başlar.
Etkileyici ve İşlevsel Dekor
Oyunun en ilgi çekici yanlarından bir tanesi oldukça işlevsel ve etkileyici bir şekilde Merve Yörük tarafından hazırlanan dekoru. Zorlu PSM’nin devası sahnesini boydan boya kaplayan dekor gerçeklik hissini son derece artırıyor. Dekor tasarımı konusunda oldukça yeni bir isim olan Merve Yörük, Timsah Ateşi’nde adeta ustalarla yarışmış. Dekordaki her bir detay büyük bir özenle hazırlanmış ve oyunun ruhuna uygun bir işlevsellikle bütün sahnelerin yerli yerine oturmasını sağlamış.
Ayrıca sembolik olarak değil de sürpriz bir şekilde karşımıza çıkıp oyunun adına yaraşır bir timsah maketi hazırlamak da son derece yerinde olmuş.
Peki ya Oyunculuklar?
Son yıllarda ana akım dizi oyuncuları tiyatroya göz kırpıyor, oldukça büyük tiyatro projelerinde yer alıyor ve üstelik ortaya çok da başarılı işler çıkıyor. Alan açıldığı zaman televizyondaki performansından kat be kat daha üstün performans sergileyen oyunculara şahit oluyoruz.
Oyun hakkında Mürekkep Haber’de de yayınlanan röportajdan izlediğim kadarıyla Timsah Ateşi, Hazar Ergüçlü’nün ilk; Funda Eryiğit’in ise ikinci tiyatro deneyimi. Ben açıkçası oyunculukların böylesi büyük bir prodüksiyona kıyasla sönük kaldığını düşünüyorum. Bir sinir anında bilindik yükselip alçalmalar, yapay tonlamalar, bütün oyuncuların kendi sınırlarında oynayıp bir bütün olamamaları, kullanılan argo kelime ve küfürlerin oyunculara bol gelmesi bir izleyici olarak bende bu duyguları uyandırdı. Tabii, bunda oyunun kara komedi olarak sunulup aslında pek de kara komedi olmaması ve mizah dozunun epey aşağılarda olması da etkili olmuş olabilir. Ayrıca Funda Eryiğit’in daha önce “Bir Başkadır” dizisinde depresyon sahnelerinin hakkını vermesinden dolayı yine depresyondaki bir kadın rolünü canlandırması, her ne kadar farklı bir tür de olsa oyuncu adına belki bir kısır döngünün başlangıcı olabilir.
Timsah Ateşi İzlenmeli mi?
Artısıyla eksisiyle diyebilirim ki timsah ateşi kesinlikle izlenilmeli. Dünya tiyatrolarına taş çıkaran prodüksiyonu ile oldukça iddialı bir yapım.
İyi seyirler.